Studii de caz privind integrarea instrumentelor de inteligență artificială în activitatea didactică

În ultimii ani se vorbește intens depsre beneficiile AI în educație, în general, și în mediul universitar, în mod particular. Beneficiile sunt extrem de numeroase (Abdelkader et al., 2024; Hutson et al., 2022; Rasul et al., 2023; Chieller International University, 2023; Vrabie, 2024; Zbuchea, Pinzaru & Vidu, 2023), depinzând și de diversitatea instrumentelor și infrastructurii asociate utilizate. De asemenea, și provocările sunt pe măsură (Abdelkader et al., 2024; Rasul et al., 2023). Revenind la jumătatea plină a paharului, iată o clasificare a beneficiilor, având in vedere impactul scotat prin utilizarea AI:

Oferirea de servicii administrative automatizate: AI poate contribui la creșterea eficienței administrative în cadrul universităților, reducând sarcinile birocratice prin automatizarea sarcinilor repetitive, reducerea timpului alocat birocrației sau îmbunătățirea accesibilității informațiilor, de exemplu.

Creșterea capacității cadrelor didactice pentru o educație de calitate: AI poate contribui la reducerea efortului profesorilor prin automatizarea sarcinilor repetitive și analiza performanței clasei sau prin oferirea de soluții bazate pe AI pentru predare. Putem vorbi de o gamă destul de variată de instrumente de îmbunătățire a metodelor de predare, cum ar fi sprijinirea cadrele didactice în proiectarea programelor de studiu relevante și actualizate, oferirea de instrumente de predare bazate pe AI, posibilitatea evaluării inovatoare prin teste personalizate, de exemplu, și analizelor de competențe în timp real sau monitorizarea progresului clasei.

Sprijin pentru studenți: AI poate oferi asistență pentru a-și îmbunătăți performanța academică a studenților, accesul la resurse și sprijinul continuu. Câteva exemple concrete în acest sens sunt chatboții educaționali și platformele inteligente care oferă sprijin studenților oricând, în afara orelor de curs, oferirea de feedback în timp real sau chiar posibilitatea de a ajuta în orientarea profesională a studenților.

Învățare personalizată și adaptivă: AI poate contribui la obținerea de beneficii în procesul de învățare al studenților, prin adaptarea conținutului educațional la nevoile individuale. Pe linia aceasta amintim ca abordări oferirea de feedback personalizat, crearea de trasee de învățare personalizate sau gamificarea procesului de învățare.

Crearea unei experiențe educaționale interactive prin simulări și realitate augmentată, lecții virtuale captivante sau promovarea colaborării prin instrumente digitale. În acest fel crește calitatea și impactul actului didactic.

Sprijin pentru cercetare și analiza datelor prin automatizarea analizei datelor complexe, detectarea tiparelor și corelațiilor, crearea modelelor sau simplificarea procesului de scriere academică.

Toate aceste calități fac ca profesorii și studenții să fie deschiși la utilizarea acestor instrumente. De exemplu, studiul realizat de Chan și Hu (2023) arată că studenții apreciază în special insight-urile unice și feedbackul personalizat pe care instrumentele de AI integrate în procesele educaținale le oferă, precum și faptul că sunt flexibile și user-friendly.

Studii de caz

Studiile de caz sunt esențiale pentru a înțelege modul în care inteligența artificială poate fi utilizată etic și eficient în mediul universitar. Ele oferă exemple concrete și soluții practice care ajută educatorii și decidenții să integreze tehnologiile emergente în educație, respectând normele etice și deontologice. Proiectul „AI ETHICS: utilizarea etică a tehnologiilor emergente în universitate” (cod CNFIS-FDI-2024-F-0146) subliniază această abordare, publicând două studii de caz relevante pentru utilizarea AI în activitatea didactică. Aceste studii au fost elaborate de lector univ. dr. Raluca Ciochină, expert coordonator în calitate și etică academică, și asist. univ. dr. Florin Zeru, expert AI și formare profesională, în cadrul proiectului.

Primul studiu de caz explorează aplicația ChatGPT, demonstrând cum poate fi folosită pentru personalizarea învățării prin generarea de materiale adaptate nevoilor fiecărui student și sprijinirea învățării autonome. Al doilea studiu analizează platforma Runway, evidențiind utilizarea acesteia în dezvoltarea competențelor de creație vizuală, inclusiv transformarea imaginilor statice în videoclipuri dinamice. Ambele studii identifică provocările etice asociate utilizării acestor tehnologii și oferă soluții concrete pentru integrarea lor responsabilă.

Proiectul „AI ETHICS” promovează integrarea responsabilă a inteligenței artificiale în educație și cercetare, contribuind la modernizarea proceselor educaționale și la respectarea principiilor deontologiei academice. Cele două studii, disponibile pe pagina oficială a proiectului, reprezintă resurse valoroase pentru cadrele didactice, sprijinindu-le în adaptarea la noile tehnologii și în crearea unui mediu academic echitabil și transparent.

Link către studiile de caz, disponibil aici.

References

Abdelkader, A. A., Hassan, H., & Abdelkader, M. (2024). The Role of Artificial Intelligence in Designing Higher Education Courses: Benefits and Challenges. In The Evolution of Artificial Intelligence in Higher Education: Challenges, Risks, and Ethical Considerations (pp. 83-97). Emerald Publishing Limited.

Chan, C. K. Y., & Hu, W. (2023). Students’ voices on generative AI: Perceptions, benefits, and challenges in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 43.

Hutson, J., Jeevanjee, T., Graaf, V., Lively, J., Weber, J., Weir, G., … & Edele, S. (2022). Artificial intelligence and the disruption of higher education: strategies for integrations across disciplines. Creative Education, 13(12), 3953-3980.

Rasul, T., Nair, S., Kalendra, D., Robin, M., de Oliveira Santini, F., Ladeira, W. J., … & Heathcote, L. (2023). The role of ChatGPT in higher education: Benefits, challenges, and future research directions. Journal of Applied Learning and Teaching6(1), 41-56.

Schiller International University. (2023, August 25). The Impact of Artificial Intelligence on Higher Education: How It Is Transforming Learning. 

Slimi, Z., & Villarejo-Carballido, B. (2024). Unveiling the Potential: Experts’ Perspectives on Artificial Intelligence Integration in Higher Education. European Journal of Educational Research13(4).

Vrabie, C. (2024). Artificial Intelligence from Idea to Implementation. How Can AI Reshape the Education Landscape?. arXiv preprint arXiv:2407.20236.

Zbuchea, A., Pinzaru, F., & Vidu, C. (2023). Changing the game: AI in education, Tritonic.

Note: The cover image was designed with Microsoft Designer.

Written by